PACHET LA INDEMANA FIECARUIA IN CINSTEA

 SFANTULUI IGNATIE THEOFORUL- 20 decembrie

 

MEZELIC 

TOBA, LEBERWURST, CALTABOS, JUMARI, SORICI, SLANA, BRANZA DE BURDUF CU CHIMION, MASLINE, CEAPA ROSIE

 

FELUL II

SARMALUTE IN FOI DE VARZA ACRA ALATURI CU O MARE FRIPTURA DE PORC LA TAVA SI MURATURI DE TOATE FELURILE SI CULORILE, CINE ARE POFTA MAMALIGA, ARDEI IUTI SI SMANTANA

 

DESERT

PLACINTA DE MERE, PLACINTA DE DOVLEAC, PLACINTA DE BRANZA CU STAFIDE

 

LICORI

TUICA DE PRUNA, VIN ROSU SI ROZE DE VALEA CALUGAREASCA LA CARAFA, SUCURI, APE CU BULE SI FARA, CEAIURI , CAFELE LA DISCRETIE

 

SPECTACOLUL KEREI CALITA SE VA INTINDE DE LA ORELE 7:30 SEARA PANA PESTE MIEZUL NOPTII ORE 12:30 NOAPTEA.

 

SI TOTUL DOAR PENTRU 100 LEI

VA ASTEPTAM IMPREUNA CU MICII PROFETI

 

 

SFANTUL IGNATIE THEOFORUL

20 DECEMBRIE

 

De sfantul Ignatie, 20 Decembrie, era mare bucurie printre noi cei mici, se stia, de dimineata vine sania de la Gropeni, spre aducerea puietului in ograda mare si indestulata, la Tata-mosu-Nita-hagiul, bunicul nostru, stapan peste bogate turme de oi in Balta Brailei. Frica ne cam era, stiam ce urmeaza mai pe seara, indelungata chestionare din cartea Bibliei, cu predilectie din Micii Profeti dar, cum profesorul de religie ne lamurise tainele Ignatului chicoteam increzatori , aveam sa-l inmuiem pe Tata-mosu.

Vechea sarbatoare romana Oscila, celebrata din vremuri vechi, din timpul regelui Saturnus, cerea sacrificii omenesti in onoarea lui Dio Pater, zeul lumii subpamantene, acolo unde semintele asteapta germinarea, se numea Oscila dupa numele nevestei regelui, Osci, venita impreuna cu regele pe mare din pamanturile tracilor. Cultul fusese cat de cat indulcit de ghioaga eroul Hercules, ce inlocuit-a sacrificiul de fiinta omeneasca cu cel al porcului negru, sau macar a unui cocos negru si in cel mai cuminte caz inteparea crestei cocosului negru atat cat sa curga o picatura de sange.

Sfantul Ignatie, purtatorul de Dumnezeu, vas ales precum Pavel, a fost purtat de Domnul nostru Isus Christos in palme cand era prunc. Se crede ca vindeca porcii de boli si el este cel ce le poarta sufletele spre ceruri. A impamantenit datina impartirii porcului si devorarii ciosvartelor de toti cei adunati impreuna.

Prin cernerea din cer, prin zapada cazand linistit, am ajuns la Gropeni cand porcii, trei la numar, albi si nu taciune, fusesera trimisi la Dio Pater. Ciobanii, alesi dintre oamenii de credinta, erau cam la al treilea rand de cinstire din productia prunilor de acum un an. S-ar mai fi intins dumnealor, dar ochiul aprig al hagiului punea oprelisti fara oarece vorbe de claca. Dupa ce i-am sarutat cuminti mana, am fost randuiti sub stresina de stuf a prispei unde bunica ne-a scuturat de zapada si ne-a mangaiat pe cap intinzandu-ne cate un colac alb din faina proaspat cernita.

In zapada intinata de stropii de sange a urmat hacuirea porcilor si impartirea halcilor pentru slanina, sorici, carnati, toba, sangerete, muschiuleti, cotlete, ceafa si alte minunatii. Noi am primit cate o bucata sdravana de sorici proaspat jupuit in asteptarea frigarilor in timp ce in ograda se randuia imparteala pentru megiesi. Focul stins, acum numai taciuni, raspandea imbietoare miresme, ciobanii cu mainile spalate cu zapada cinsteau din butoiul de vin proaspat, pregatit din vreme intr-o lature a prispei, la bucatarii femeile incepusera roboata.

Spre seara, examinarea s-a infaptuit negresit si desigur fara prea mare success, iar desteptaciunile noastre invatate la scoala au ramas nespuse.

Fulgi mari, imbatosati, au continuat a se revarsa peste lume trei zile si trei nopti.